14 dňový plán pre krajšie a zdravšie telo a moja cesta k nemu

by - June 07, 2017



Ahojte!
Dnes som si pre Vás pripravila niečo, na čo som sa chystala už dlhšiu dobu a to článok o zdravom životnom štýle. Je toho toľko, čo by som Vám napísala, a preto by som to rozdelila do viacerých článkov. Keď sa povie zdravý životný štýl, ľudia si väčšinou predstavujú hrozitánske diéty, hodiny strávené vo fitku, fitness šaláty bez chuti, drinu a odriekanie. Čo na tom môže byť také pozitívne?
V prvom rade si treba uvedomiť, že vyššie uvedené nie je pravda. Zdravo žiť znamená najprv, ešte predtým než začneme, mať upratané vo svojej hlave. A toto je alfa a omega. Na začiatku stojí jedno veľké rozhodnutie, za ním odhodlanie a po celýýý čas Vašej cesty to bude neustále pripomínanie si, prečo sme toho vlastne išli. A potom tie pády a reštarty..dookola :).
Nikto nie je dokonalý a netreba sa držať trendov, ktoré aktuálne udávajú instagramové profily modeliek a influenceriek, ktoré sa vedia dokonale nasvietiť, obliecť, otočiť a pózovať tak, aby nám všetkým padli sánky. Vypne sa fotoaparát, modelka si vydýchne a zrazu sponad okraj nohavičiek vykúkne nejaký faldík. A život ide ďalej :)

instagram verzus realita 
Ja som si po pôrode pracne nahonobila nejaké kilá a neskôr som sa odhodlane ládovala zahustenými polievkami, pečivom a vypila stráááááášne veľa kartónov Viney (mamičky budú vedieť prečo) až som čakala na ten moment, kedy mi z toho vypadnú zuby :D. Zatiaľ našťastie žiaden. Rozhodla som sa, že sa chcem do plaviek opäť dostať do pôvodnej formy. Začala som makať vo fitku ako za starých čias za asistencie svojho trénera. Keďže u mňa išlo hlavne o spaľovanie tukov, volili sme kardio, tabatu, TRX a menej posilňovanie. Sú to tréningy pri ktorých ide viac o intenzitu cvičenia a jej striedanie. Cvičím približne 4-5 krát do týždňa po 60 min. Postupne sa moja postava začala formovať a naberať stratenú svalovú hmotu. A potom prišiel nemilý moment prekvapenia - ja som sa formovala a čísla na váhe stagnovali.
Prečo cvičíme, no váha neukazuje zmenu ? Ak sme sa pustili iba do cvičenia bez úpravy stravy, v úvode stratíte nejaké kilá a súbežne naberiete svalovú hmotu. Sval je ťažší ako tuk, preto niektorí dokonca priberú !
Koľko kg tuku som schudla nikto nevie :D. Ja som človek, ktorý má rád fakty, asi to bude aj pre moje povolanie lekára. A preto som si dohodla stretnutie na klinike Beauty Point v Martine, kde som absolvovala meranie na prístroji InBody, ktorý Vám vypľuje papier s vyhodnotením stavu Vášho tela. Pomer svalov, tukov a vody v tele. Percentuálne rozloženie po tele a všetko s grafickým vyhotovením a referenčnými hodnotami normy pre Váš vek a výšku. Ďalej vrámci poradenstva o zdravom stravovaní hodnotíte percento tuku aj v okolí vnútorných orgánov - tzv. viscerálny tuk. Ihneď ako sa zobrazili výsledky sme videli, že cvičím a cvičím veľa. Percentuálne mám na tele rovnomerne rozložené svalstvo a všade nad referenčné hodnoty. :D Áno, niekde pod tukom na bruchu mám pravdepodobne nejaké tehličky. Môžem stavať :D .Toto všetko bolo rad radom so mnou prekonzultované, vysvetlené a dostala som veľa, veľa rád. Výsledkom bolo obmedziť kalorický príjem, vrhnúť sa na zdravé tuky a dbať na to, aby sa nevynechávali hlavné jedlá počínajúc raňajkami.

aplikácia kalorické tabuľky
InBody
Bola mi odporúčaná aj bezplatná aplikácia pre iOS a Android "kalorické tabuľky". Aplikáciu som už poznala dávno kedysi, dnes už je okrem českej verzie vytvorená aj slovenská, čomu som sa veľmi potešila. V aplikácii zadáte svoje údaje a ciele, ktoré chcete dosiahúť. Denne vpisujete postupne potraviny, ktoré ste skonzumovali a aplikácia presne vyhodnotí, koľko kalórií ste prijali a koľko je Vaša norma. Okrem toho zobrazuje aj nutričné hodnoty, takže sa viete veľmi pekne orientovať, či to, čo ste práve zjedli Vám a Vašemu telu niečo "dalo". Porovnávali sme napríklad hrsť natural kešu orieškov a rizoto. Kešu oriešky z Vášho denného kalorického rozpočtu uťali nielenže väčšinu, ale odporúčané množstvo prijatých tukov bolo prešvihnuté ďaleko viac. Rizoto si môžete pokojne naložiť aj dve porcie a stále sa zmestíte do tabuliek úplne bez problémov. Apropo, najedli by ste sa vôbec z jednej hrsti orieškov? Okrem toho do aplikácie vpisujete aj denné činnosti, či čvičenie a podľa toho sa samozrejme Váš príjem a kalórie upravujú. Netreba to samozrejme preháňať, avšak ako pomôcka na začiatok, kým sa človek začne v strave orientovať, je to určite skvelá vec! Potraviny sú v aplikácií už nahodené, konkrétne značky, gramáž, všetko. Radosť používať.



Najzásadnejším objavom pre mňa bola knižka Danky Kmeťovej a tímu Akadémie krásy. Je to konkrétne kniha 14 dňový plán pre krajšie a zdravšie telo. Objednala som si ju, pretože som čitala jednak mnoho pozitívnych recenzií a preto, lebo som sama potrebovala niečo nové, nové recepty, nápady, iný pohľad na vec. Kniha slúži ako denník pre tie, ktoré sa rozhodnú urobiť niečo prospešné pre svoje telo. Neznášam a nepoužívam slovo diéta. Diéty nie sú o chudnutí a často sa dostavuje jojo efekt v podobe znovunadobudnutia stratených kíl. Som rada, že táto kniha je plná zdravých a najmä veľmi chutných receptov. Okrem toho v nej nájdete aj vysvetlené cvičenia aj s obrázkami, pretože súčasťou plánu je aj pohyb. Veľmi ma potešili beauty tipy v knižke a rovnako aj mnoho potravín, o ktorých som síce vedela, avšak nikdy som ich nejako špeciálne neregistrovala a nevyhľadávala (avokádo). Recepty sú zostavané z potravín dostupných bežne v našich končinách, nejedná sa o žiadne špeciálne prísady, ktoré sa nedajú zohnať. Recepty sú jednoduché a opakujem, veľmi chutné. Takisto sa netreba vyhovárať na peniaze, pretože položky ako zelenina, ryba, kuracie mäso stoja určite menej ako ste dali posledný mesiac na kebab a sladkosti, však ? :) 

Na začiatku sa v knihe spomínajú najčastejšie dôvody, či výhovorky, prečo sa človek vlastne dobrovoľne vykašle na vlastné zdravie. "Nemám čas, fitko je drahé, som stará, veď som po pôrode, už som to skúšala a nič. A dosť !! Čas si nájdeme na facebook, telku, nájdeme si ho aj na seba. Behanie v prírode, bicykel a korčule a cvičenie doma..je zadarmo!!

To, čo by Vás malo inšpirovať, ste vy sami. Začnite postupne, po menších kúskoch, poprezerajte si v skrini svoje staré oblečenie, do ktorého ste sa kedysi vpratali a dajte si sami sebe záväzok a povedzte si - dám to ! Treba však vytrvať a nespraviť klasickú chybu a to - prestať po prvom úspechu. 

Cieľ bez plánu je len ... želanie
Antoine de-Saint Exupéry

Ďalej sa v knihe dočítate, ktoré potraviny sú telu prospešné a ako sa správne naladiť hneď od rána pre krajší deň. Pretože aj počas takejto cesty ku krajšiemu a zdravšiemu telu je dôležité cítiť sa dobre, oddýchnuto a mať sa rád. Už teraz, aj zajtra a stále. Lebo to je to, čo vníma naše okolie. Najprv musím mať rada sama seba, až potom ma bude mať rád aj niekto iný. 





Do knižky si vpíšete svoje miery, môžete priložiť aj fotku "pred" a dostávate sa k 14 dňovému plánu a receptom a cvičeniam na každý deň! Musím sa priznať, že som sa najviac bála toho, či mi recepty budú chutiť a či mi bude dosť :D. Ingrediencie sú uvedené vždy pre jednu porciu, na každý deň máte uvedený nákupný zoznam a ja odporúčam nakúpiť si aj tri dni dopredu. Niekedy sa ingrediencie samozrejme opakujú. Hneď prvý deň šoková terapia v podobe detoxu, kedy prijímate iba tekutú stravu vo forme smoothies s vyšším podielom zeleniny, krátko lúhované zelené čaje, vodu, či zeleninový, alebo kurací vývar. Na moje prekvapenie som to dala, kríza prišla v čase obeda a podvečer. Večer som sa už tešila do postele, lebo som vedela, že sa nezadržatelne približuje čas raňajok druhý deň :D. Tento detox sa opakuje aj desiaty deň a slúži ako prestupná stanica medzi nezdravým a zdravým stravovaním. Nasledujúce dni som sa držala receptov v knihe. Recepty môžete kombinovať a vymieňať podľa chuti. Na každý deň Vás čaká v knihe aj beauty "recept" na rôzne zábaly, či masky. Okrem toho podľa plánu plníte aj cvičenia na každý deň. Ja som tento krok obišla vzhľadom na môj vlastný tréningový program.Už po prvom týždni som dala dole 2 kilá a ďalší týždeň ďalšie dve. S knižkou varím stále, obmieňam recepty a dovolím si už aj sama experimentovať, žiaden jojo efekt neprišiel a kilá idú dole stále. Musím podotknúť, že každé jedno jedlo bolo naozaj mňamózne a vôbec to neboli mikroporcie, až som sa niekedy začudovala, že toho bolo celkom dosť! Zvykla som si aj na vyšší prísun tekutín, ktoré som kedysi zanedbávala, čo trošku podporilo činnosť obličiek a prečistenie tela. Necítila som únavu, či zmeny nálad. Naozaj sa nejedná o žiadne diéty, kniha je návod pre tých, ktorý sa nevedia pohnúť z určitého bodu, pre tých, ktorí majú radi ak ich niekto / niečo vedie a motivuje. Danka po napísaní 14 dňového plánu pre veľký záujem čitateľov pripravila aj samostatnú knihu Čas na detox, ktorú mi venovala a za čo veľmi pekne ďakujem. Na jej recenzovanie sa chystám v najbližších článkov a už teraz sa na to teším.



Pre koho je teda 14 dňový plán pre krajšie a zdravšie telo určená?

- pre tie, ktoré sa pohnúť z miesta a urobiť niečo pre seba
- pre tie, ktoré sú už unavené z vlastných výhovoriek
- pre tie, ktoré chcú načerpať nové inšpirácie
- pre tie, ktoré chcú zhodiť nejaké kilo a naučiť sa zdravo stravovať
- pre tie, ktoré chcú byť v závere na seba hrdé 


Ak ste sa dočítali až sem, tak som rada a dúfam, že si prečítate aj môj ďalší článok venovaný zdravému životnému štýlu :)
Prajem Vám krásny deň a nájdite si čas aj samy/i pre seba :)



You May Also Like

1 comments

  1. Ako chutne tie jedlá vyzerajú <3 Asi si ju zaobstarám aj ja :)

    ReplyDelete