Breakfast inspiration

by - January 28, 2017

Ahojte! Dnešný príspevok som sa rozhodla venovať tématike healthy food, čo znamená zdravému stravovaniu. Pôjde o inšpiráciu na raňajky, ale rovnako si môžete takýmto jedlom spestriť svoj jedálniček aj na olovrant, či večeru. Určite v článku nehľadajte nejaké prerátané porcie, kalórie a podobne. Toto sú podľa mňa zaväzujúce a obmedzujúce veci, ktoré zbytočne ľudí odrádzajú. Rovnako nemám rada, ak niekto nazýva takúto stravu "diétou"- pretože diéta to nie je. Ide o rozumné stravovanie sa s ohľadom na zdravie a metabolizmus človeka:). Diéty ( ak nemyslíme diétne opatrenia zo zdravotných dôvodov, bezlepková a pod.) sú veľmi zradné spôsoby chudnutia. Po náhlom poklese hmotnosti sa zväčša dostaví jojo efekt, pretože si človek opäť navykne na svoj starý spôsob stravovania sa a všetky kilá sú naspäť. Cieľom zdravej výživy nie je drastické chudnutie za jeden mesiac, ale postupné, systematické nastavenie ( a hlavne hlavy ) na zdravý životný štýl, čo v konečnom dôsledku súvisí aj s postupným a trvalým úbytkom hmotnosti.
Naše telo počas dňa vyžaduje na každú jednu činnosť, ktorou je trebárs aj písanie článku na blog :) určité množstvo energie. Tú dostáva vo forme stravy, ktorú svojim metabolizmom dokáže premeniť na energiu pre naše bunky. Ak potrebujeme zhodiť nejaké "kilečko", je logicky potrebné dodávať menej energie, aby telo čerpalo zo svojich zásob. Ak dokážeme premeniť rovnicu PRÍJEM ENERGIE = VÝDAJ ENERGIE na PRÍJEM ENERGIE < VÝDAJ ENERGIE, vieme zmeniť aj proporcie svojho tela. Samozrejme na všetko treba ísť s rozumom a jesť sa predsa musí :).
Ja v tomto úvodnom článku spomeniem aspoň zopár vecí, ktorými sa snažím riadiť pri vyskladaní si svojho jedálnička :
- v doobedných hodinách je povolené aj tmavé pečivo, volím ovocie, jogurt, musli .. 
- na obed si dávam ľahké mäsko, zeleninu.. 
- vyhýbam sa vyprážaným, korenistým, ťažkým, múčnym jedlám ..
- oblúkom sa vyhýbam sladkým vodám
- vypijem aspoň 1,5 l čistej vody ( plus polievka, čaj, fresh džús )
- poobede sa skôr obzerám po zeleninke, syre, mäse... 
- neprejedám sa
- ak mám veľmi veľkú chuť na sladké, občas si zobnem buď surovej mrkvy, alebo z proteínovej tyčinky ( už ak je veľmi zle :D ) 
- občas zhreším ( pretože sme len ľudia ) a vtedy sa snažím aspoň nezjesť toho "cheat meal " veľa :))) 

Na raňajky som si urobila vajíčko na panvici osmažené na Ghee, spolu s celozrnným chlebíkom, kokosovým a olivovým olejom. Na koniec som si spravila aj šalát zo zeleniny na celý deň. 

Rada Vám poskytnem aj moje tipy na udržanie si tohto nastavenia mysle :), lebo chudnutie a zdravý životný štýl sú hlavne o "hlave". Tam sa rodia všetky naše nápady, túžby, ale aj chute .. všetko čo vnímame a robíme má na svedomí mozog. "Lebo ja nepotrebujem k životu tam tú čokoládu... Keby viem presvedčiť svoju hlavu, tak som vyhrala! ".
- naplánujte si jedálniček deň vopred a zistite, či máte všetky potrebné ingrediencie doma
- zbytočne nekupujte sladkosti len preto, že sú v akcii ( pretože ak to doma mám, tak to aj zjem)
- povedzte svojim domácim príslušníkom, že to so zdravou stravou myslíte vážne a poproste ich o podporu
- ak Vám dookola doma núkajú jesť "sprostosti", zopakujte, že sa stravujete zdravo a nech na Vás neplatí niečo typu "treba to dojesť" ( samozrejme jedlo nevyhadzujeme dínom dánom, ale ak budú musieť ostatní dojesť niečo , čo ste odmietli, lepšie si to nabudúce zapamätajú )
- cukor nie je len to, čím si sladíme pokrmy a nápoje. cukor to je aj pečivo, múka, koláč ( aj slanýýýý )...
- nedajte sa odradiť okolím :) lebo vy už ak aj odmietnete tú jednu čokoládku, ste zopár krokov pred nimi
- napíšte si na chladničku na papier dni v týždni a zapisujte, koľko vody ste vypili, a čo ste zjedli a nemali - takto človek najlepšie vidí realitu
- voda s citrónom je fajn, ale najlepšie je "spláchnuť ju čistou vodou" nakoľko kyslé prostredie v ústach na celý deň Vám okrem správnej hydratácie organizmu zabezpečí aj zopár drahších návštev zubára :) 

Ako prílohu k raňajkám a potom aj obedu som si zvolila čerstvý šalát rôzneho druhu, kukuricu, feta syr, olivy, paradajky a všetko som zaliala čistým olivovým olejom. Toto som si dala na raňajky, na obed a čo ostalo som zobkala, keď ma cez deň chytil hlad :) 
Maslo Ghee, ktorého pôvod siaha až do indickej kuchyne je "čistým maslom", ktoré obsahuje výlučne nasýtené mastné kyseliny a mnohé iné prospešné látky. Je vhodné do sladkej i slanej kuchyne, na vyprážanie a pečenie. Neobsahuje soľ ani laktózu a pomáha znižovať LDL cholesterol v tele.


Pamätajte, že strava je 80% úspechu. Teda neznamená, že ked sa hýbete, môžete zjesť hocičo. Ak ste nenapraviteľný maškrtník, hľadajte na internete. Sú tu tisícky zdravých receptov a fitness variánt rôznych sladkých pochutín. Ja som si posledne zadovážila kokosový cukor a chystám sa na pečenie sladkých dobrôt - samozrejme všetko s mierou. Recepty, ak sa podaria, určite uverejním aj tu na blogu :). 


Domáci olivový olej priamo od výrobcu z Chorvátska

Celozrnný chlebík
Prajem Vám dobrú chuť a vidíme sa, čítame sa, pri ďalšom článku :)

BTW - čo takto nejaká VALENTÍNSKA SÚŤAŽ ????? 😍😍😍

Lenka 

You May Also Like

4 comments

  1. Ja som si myslela, že som sama, ktorá siahne po mrkve, keď má chuť na niečo sladké a teraz som zistila, že nie :) Inak super článok! xx

    Simona | l i v e i n f o x w o r l d

    ReplyDelete
  2. Na tohle bych neměla. Já prostě nejsem jídelníčkový človíček :D Každopádně ti přeji mnoho sil i do budoucna ^^

    Gabux

    ReplyDelete
  3. Dokonalá inšpirácia ♥ Aj mne by sa hodil jedálniček :D

    ReplyDelete
  4. tiež som sa snažila siahnuť po mrkve, keď som mala chuť na sladké, ale vydržalo mi to tak deň :D sladkému proste neviem odolať :) inak sa snažím stravovať zdravo :)
    MakeUpByVeo

    ReplyDelete